Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd. Deze behandeling kan nodig zijn om een ontsteking aan een tandzenuw te verhelpen. Een zenuwontsteking kan hevige pijn veroorzaken. Er zijn veel mogelijke oorzaken van zo'n pulpitis, maar de meest voorkomende is wel caries. De bacteriën in cariës produceren stoffen die giftig zijn voor de tandpulpa, waardoor die hevig geïrriteerd kan raken.

Pulpitis

Een ontsteking van de tandzenuw.

Cariës

De meest voorkomende infectieziekte in de wereld, ook wel tandbederf of gaatje genoemd. De bacteriën in tandplaque scheiden zuren uit die het tandglazuur kunnen oplossen. Hierdoor kan een gaatje ontstaan: cariës.

Tandpulpa

Het weefsel in de tandholte of zenuwkamer, het binnenste van de tand. De tandpulpa bevat bloedvaten, zenuwen en cellen die tandweefsel kunnen aanmaken.

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Binnen in tanden en kiezen bevinden zich zenuwen en bloedvaten. Bij de wortelpunt komen deze de tandwortel binnen, waar ze via het wortelkanaal naar de zenuwkamer lopen. De zenuwkamer bevindt zich in het “zichtbare gedeelte” van de tand of kies dat boven het tandvlees uitsteekt.
Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuwkamer van een tand of kies samen met de wortelkanalen gereinigd en ontsmet, waarna ze worden gevuld met een speciaal vulmateriaal dat de toegang blokkeert voor nieuwe bacteriën.

Waarom een wortelkanaalbehandeling?

Wanneer de zenuw van een tand of kies ernstig ontstoken is, kan dit leiden tot (hevige) pijn en zelfs tot afsterven van de zenuw. Een afgestorven zenuw kan kaakbotverlies veroorzaken, hetgeen weer kan leiden tot het los staan of verloren gaan van de tand of kies.
Het doel van een wortelkanaalbehandeling is het wegnemen van de oorzaak van het ontstekingsproces. Zo wordt het ontstekingsproces gestopt, vermindert de pijn en wordt voorkómen dat een tand of kies verloren gaat.

Waardoor kan een zenuw ontsteken en afsterven?

Langdurende of heftige kortstondige irritatie kan een zenuw doen ontsteken en zelfs afsterven. Een tand kan bijvoorbeeld hevig geïrriteerd raken door diepe cariës, een harde klap, een barst of breuk in de tand, hevige slijtage of erosie, etc.

Waarom slijpt de tandarts een stukje van mijn kies af?

Om de ontstoken pulpa te kunnen bereiken, wordt een kies tijdens de zenuwbehandeling open geboord. Hierdoor is de kies na een zenuwbehandeling wat verzwakt. Om te voorkomen dat de kies daardoor wordt stukgebeten, wordt deze eerst “verlaagd”. Vervolgens wordt de kies middels een vulling of kroon “overkapt” en kan deze weer gewoon worden belast. De kauwkrachten worden zo door de vulling of de kroon opgevangen, in plaats van door de verzwakte kies.

Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

Nee. Meestal kan de tand of kies prima worden verdoofd en zal de behandeling niet pijnlijk zijn. Soms is de zenuw zodanig ontstoken, dat deze wat lastiger te verdoven is. Ook dán kan de tandarts door “langs de tand” te verdoven in de meeste gevallen de behandeling pijnloos uitvoeren. Het is normaal dat de betreffende tand of kies de eerste dagen na de behandeling nog flink pijnlijk kan zijn.