Parodontologie

De basis van elk van de door ons voorgestelde behandeling is een schone mond. Een onvoldoende schone mond kan uiteindelijk ontstekingen in de dieper gelegen mondweefsels veroorzaken: parodontitis. De wetenschap die zich bezig houdt met onderzoek hiernaar en behandeling hiervan is de Parodontologie. Binnen Beekpark Tandartsen houden paro preventie-assistenten en tandartsen zich hiermee gezamenlijk bezig.

Wie is wie

Wie werken er bij Beekpark Tandartsen?

Lees verder: Wie is wie »

Wie is wie

Wie werken er bij Beekpark Tandartsen?

Lees verder: Wie is wie »

Parodontitis: levensgevaarlijk!

Wanneer een tandvleesontsteking zich uitbreidt naar dieper gelegen weefsels, breken de ontstekingsbacteriën het kaakbot rondom de tanden en kiezen langzaam af. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen, dat tanden en kiezen los gaan staan. Deze ernstige mondziekte noemen we parodontitis.

Parodontitis wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten, hersen-infarcten, diabetes, vroeggeboorte van zuigelingen, zwangerschaps-complicaties en het ontstaan van auto-immuunziekten. Een tijdige behandeling kan tenminste het verlies van tanden en kiezen voorkomen.

Behandeling van parodontitis

Door de combinatie van goede mondhygiëne en goede gebitsreiniging kan parodontitis op termijn genezen. Enkele maanden na de initieel ingezette behandeling verrichten wij een onderzoek om te beoordelen of, en zo ja waar, de parodontitis in uw mond nog actief is. Dit onderdeel van de parodontologische behandeling wordt een herbeoordelingsonderzoek genoemd.

Parodontitis: gaat dat nog over?

Aan ons zal het niet liggen. Of parodontitis geneest, hangt grotendeels van uzelf af. Als u voldoende en op de juiste manier gaat poetsen, ragers of tandenstokers gebruikt en uw gebit regelmatig grondig laat reinigen door de tandarts of paro preventie-assistente, verdwijnt de ontsteking meestal. Een voorwaarde voor het genezen van parodontitis is stoppen met roken.

Na het genezen van de parodontitis kan het gezonde tandvlees zich opnieuw vasthechten aan uw tanden en kiezen, waardoor de pockets weer minder diep worden. Tijdens de genezing kan het tandvlees zich wat terugtrekken en soms zijn de tandhalzen tijdelijk gevoelig door de behandeling. Deze gevoeligheid verdwijnt echter na enige tijd vanzelf.

Parodontitis?
Doe uw mond een lol en stop met roken!